Näyttelijälle kuuluu palkkio, ei tekijänoikeutta
26.10.2023

Kaikki kirjallisuutta Suomessa seuraavat ovat huomanneet, että Näyttelijäliitto ja Suomen kirjailijaliitto ovat olleet  tukkanuottasilla äänikirjan lainauskorvauksista.  Näyttelijäliiton puheenjohtaja Antti Timonen on vaatinut, että kirjan lukijan pitäisi saada osuus e-äänikirjojen lainauskorvauksista. Kirjailijaliiton puheenjohtaja Ville Hytönen vastasi viime viikonlopun Helsingin sanomissa, ettei “kenestäkään tule tekijää sillä, että hän lukee teosta kolme päivää studiossa. ”

Timosen esitys on hämmästyttävä, ja Kirjamaa asettuu kalapaliikissa suoraan Kirjailijaliiton kannalle. Tekijänoikeus on luovalla alalla varsin yksiselitteinen käsite, ja siihen voi tutustua vaikka Kopioston linkistä https://www.kopiosto.fi/kopiosto/tekijanoikeustietoa/tekijanoikeuden-abc/ . Taiteellisen tuotoksen tekijänoikeus kuuluu henkilölle tai ryhmälle, joka on kirjoittamalla, säveltämällä, maalaamalla tai muulla vastaavalla tavalla luonut teoksen.

Näyttelijät ovat esittäneet teoksia kautta maailman sivun,. Näyttelijä esittää näytelmätekstiä esiintyessään teatterissa samalla tavalla kuin muusikko soittaa säveltäjän teosta. Hän voi myös lukea ja tulkita kuunnelmaa radiossa.  Työstään näyttelijä ei kuitenkaan saa tekijänoikeuskorvausta vaan palkkaa tai palkkion. Kuunnelman tai juuri äänikirjan yhteydessä hänellä voi olla tuotantoyhtiön kanssa tehdyn sopimuksen mukaisesti myös niin sanottu lähioikeus esitettyyn teokseen, silloin kun katsotaan, että tuotos on uusi teos. Tätäkään ei pidä sekoittaa kuitenkaan tekijänoikeuteen, joka on kirjassa kirjailijan yksinoikeus.

Ääninäyttelijät – katoava luonnonvara?

Kiistan ytimessä on äänikirja, tuo kirjallisuuden formaatti, joka tunkeutuu tällä hetkellä vauhdilla suomenkielisen kirjallisuuden keskusteluun, sen pelastajaksi. Viimeisten viiden vuoden aikana Suomeen on syntynyt uusi ammattikunta, ääninäyttelijät, ja on luonnollista, että näyttelijöiden toimintaa varten perustetut toiminimet ja osuuskunnat ovat etsineet työlleen ansaintalogiikaa. Kirjailijan jo valmiiksi kapeaan äänikirjan tekijänoikeusprosenttiiin kajoaminen on kuitenkin ajattelematonta toimintaa, jossa köyhä tunkee  kättään toisen köyhän kukkarolle.

Ei tarvitse myöskään olla profeetta ennustaakseen, ettei mene enää montaakaan vuotta, kun ääninäyttelijöitä ei enää tarvita. Tämän viikon somekeskusteluissa kirjailija jos toinenkin on ilmoittanut lukevansa itse omat äänikirjansa. Heidän aktivisminsa rinnalle ja sen ohi tulee parin vuoden sisällä rynnimään tekoäly, jota opetetaan jo tälläkin hetkellä lukemaan suomenkielistä kaunokirjallisuutta.

Olisikin hyvä, että kohu ääninäyttelijän tekijänoikeuksista laantuu yhtä nopeasti kuin se nousikin, ja ääninäyttelijän palkkio maksetaan kirjan muusta tulosta – kustantajan ja striimauspalveluiden osuudesta.

Kukaan eikä mikään voi voittaa ammatissaan pätevän puhenäyttelijän erinomaisuutta. Onkin syytä olla sotkematta selvää asiaa ja jatkaa yhteistä hyvää työtämme suomenkielisen kaunokirjan hyväksi.

Pasi Luhtaniemi
tuottaja
Kirjamaa