Suomessa julkaistaan vuosittain lähes 3000 kauno- ja tietokirjaa, joiden kustantajana on jokin perinteinen kustantamo. Tämä lisäksi maassamme julkaistaan lähes yhtä paljon teoksia omakustanteina ja tarvepainojen kautta.
#Kirjamaa on ratkaissut ikuisuuskysymyksen siitä, kuka on oikea kirjailija tarjoamalla kaikille kirjailijan identiteetillä kirjoittaville tasavertaisen mahdollisuuden markkinoida omia teoksiaan. Tämä toteutuu osastossa Kirja&kirjailija. Osastolle voi lähettää teoksensa markkinointi- ja myyntiaineistoja vain kirjailijat, ja riippumatta teoksen julkaisutavasta.
Kaikki suomalaiset kirjailijat voivat nyt markkinoida kirjaansa #Kirjamaassa. Teemme kuitenkin käyttöliittymässä eron kirjailijan ja omakustannekirjailijan välille.
Kun kirja on julkaistu perinteisen kustantamon kautta, ja se löytyy #Kirjamaan uutuusluetteloista, sen toiseksi osastoksi annetaan kustantamon nimi. Asetamme vaikkapa Docendon kirjan osastot näin: Docendo, Kirjat&kirjailijat. Omakustanteet julkaistaan vain osastossa Kirjat&kirjailijat.
Annamme kirjalle kuitenkin ensimmäiseksi avainsanaksi Indie. Sana viittaa termiin indiekirjailijat ja indiekirjallisuus.
Kirjan kustannustapa ei korreloi suoraan laadun kanssa. Omakustanne voi olla nykyisin yhä useammalle kirjailijalle myös valinta. Taitava kirjoittaja ja loistava, ainutkertainen aihe voi poikia parempaa taloudellistakin menestystä kuin kustannettu kirja. Kirja voi olla käynyt läpi sellaisen ateljeelukijoiden ja vapaan kustannustoimittajan mankelin, josta perinteisen kustantajan kirjailija voi vain haaveilla. Ja lopuksi: omakustanteella voi olla myös oma graafikko, joka hakee työelämän kannuksia häkellyttävän hyvällä kansigrafiikalla.
Kirjailijan ja kirjailijan eroa on lopulta mahdoton kirjoittaa kustannustavan perusteella.
Pasi Luhtaniemi
päätoimittaja
#Kirjamaa