Kirja&kirjailija -osasto avataan suoraan kirjailijoille

Markkinointi ja myynti ovat kaikkien uutuuskirjojen  pullonkaula, ja kustantajan voimavarat tehdä kaikkien kirjojensa markkinointia ovat rajatut. Lähes aina kirjailijalle jää myös tunne, ettei hänen kirjansa saa ansaitsemaansa huomiota.

Kesäkuun 15. päivästä lähtien jokainen suomalainen kirjailija voi ilmoittaa #Kirjamaassa omaa uutuuskirjaansa pienellä rahalla myös itse, ja kustantamosta ja kirjan kustannustavasta riippumatta. Avaamme tarkoitusta varten osaston Kirja&kirjailija.

Teosten markkinointi uudella osastolla on helppoa:

KIRJA KARUSELLISSA

Käymme seuraavassa läpi, miten kirjasi näkyy Kirjamaassa.  Keskeiset paikat ovat etusivu, kirjan esittelysivu sekä kirjan osastot eli kategoriat.

Etusivulla kirjailijan kirja löytyy Karusellista, joka on #Kirjamaan tehokkain mainostila. Teoksen kansikuva ilmestyy  karuselliin vasemmalle, heti tablettia lukevan pojan kuvan jälkeen.

Kirjakaruselliin sopii kerrallaan 46 kirjaa, ja karuselli vierii automaattisesti oikealle, eli pienimmälläkin kännykän pystynäytöllä saat kirjallesi automaattisen ensimmäisen etusivunäkyvyyden viikon ajaksi. Tietokoneen vaakanäytöllä näkyy kerrallaan 9-11 teosta, ja kirjasi näkyy lukijalle ensimmäisenä kuukauden ajan. Käyttäjä, joka vierittää karusellia, tai jää lukemaan mitä tahansa artikkelia, löytää kirjasi tietenkin karusellista useamman kuukauden ajan. Kun kirjan karuselliaika on päättynyt, se löytyy edelleen aina, kun käyttäjä klikkaa sivulle somelinkistäsi tai hakee kirjaa teosnimellä, avainsanahauilla tai kirjan ja kirjailijan nimellä.

Kirjan esittelysivu  avautuu klikkaamalla karusellin kuvaa.

KUINKA ESITTELYSIVU TOIMII

Osaston otsikko Kirja&kirjailija näkyy aina palvelussa vasemmalla ylhäällä. Otsikkoa klikkaamalla avautuvat kaikki osaston teokset.

Seuraavaksi lukija löytää Facebook-, Instagram- ja Whatsapp -linkit, jotka tulostuvat aina markkinointisivun päällimmäiseksi oikealle. Jaat Facebookissa ja Instagramissa tietoa kirjasta  omalle verkostollesi ja omissa ryhmissäsi.  Whatsapp on hyvä väline, kun haluat jakaa linkin yksityisesti eteenpäin.

Kirjan otsikko ja kirjailijanimesi (‘Tarinapuu’, ‘Maija Bee’) tulostuvat heti seuraavaksi.  Niiden alle tulostuvat asia- eli avainsanat.

Kirjan kansikuvaa käytetään sekä karusellissa että markkinointisivusi pääkuvana. Kansikuva on kauppalinkki antamaasi verkkokauppaan. Jos et tiedä, mihin kauppaan kirja kannattaa linkata, kysy apua kustantajaltasi.

Teosesittelyllä ei ole maksimipituutta, mutta suosittelemme korkeintaan 150 sanaa. Mitä lyhyempi teksti, sitä paremmin lukijat löytävät tekstin alla olevat infolaatikot.

ARVOSTELUKAPPALEET

Markkinointiartikkelin seuraava lohko on Kysy arvostelukappaletta.

#Kirjamaa on kirjamedia, mutta myös arvostelukappaleiden jakelupalvelu. Kustantajille tarjoamme  mahdollisuuden jakaa kirjaasi sähköisenä tai äänikirjana toimittajaverkostollemme.

Kirja&kirjailija -sivulla myös kirjailija voi antaa medialle mahdollisuuden tilata kirjan arvostelukappaleen. Jos sinulla on tätä tarkoitusta varten tekijänkappaleita, tai kustantajallasi on a-kappaleiden jakelupalvelu, täytä lomakkeen kohta ‘Arvostelukappaleen tilaus’. Käytä yhteystietona verkko-osoitetta tai puhelinnumeroa.

 PÄÄOSASSA KIRJAILIJA

Jos sinulla on kirjailijablogi, Facebookin kirjailijaprofiili tai muu tarkoitukseen sopiva verkko-osoite, voit tehdä sitä varten mainosbannerin markkinointisivun footeriin. Täytä tällöin lomakkeelta kohdat avatar-kuva, web-linkki ja lyhyt esittely.

Kun tuot palveluun seuraavia kirjoasi, sama banneri toimii kaikkien artikkeleidesi alakerrassa.

Tervetuloa mukaan markkinoimaan ja myymään kirjaasi #Kirjamaahan!