Kirja jakoon napin painalluksella?

Avainsanat:

KENELLE? –  MITÄ? – MITEN? – MIKSI? 

KENELLE?

Suomessa on kirjoittaminen.fi -palvelun vuonna 2023 tekemän listauksen mukaan 130 kirjankustantamoa, ja ala elää jatkuvasti, koska kustantamo on sanana yhtä vähän suojeltu kuin sen tärkein sisällöntuottaja, kirjailija. Kustantajia ovat niin niin tarvepainot kuin perinteiset kustantamot, niin yhden hengen yritykset kuin kymmeniä alan ammattilaisia työllistävät branditalot.

Kirjamaa linjaa vuonna 2024 kustantamoksi kustannusalan yrityksen, jolla on y-tunnus ja  joka julkaisee suomenkielistä kauno- ja tietokirjallisuutta täyskustanteina. Poikkeuksen muodostavat osuuskuntapohjaiset kustantamot, joissa omistajia ei tulkita suomen lainsäädännössä yrittäjiksi.

Kirjamaan keräsi kevään 2024 uutuuskirjat  kauden uutuusluetteloon.  Julkaisemme jatkossa kaksi kertaa vuodessa tulevan kauden uutuuskirjat kustantamon mukaan järjestettynä. Kevään listassa oli kaikkiaan 64 kustantamoa, jonka lisäksi listan viimeisenä oli kustantamoita, jotka eivät julkaise keväällä 2024.

Löydytkö listalta? Mainiota. Tervetuloa tekemään Kirjamaata! Oli asiasi mikä tahansa, ota yhteyttä palvelun tuottajaan Pasi Luhtaniemi, pasi.luhtaniemi@kirjamaa.fi

Etkö löydy vielä listalta? Ota yhteyttä.Laita suoraa postia tuottajalle pasi.luhtaniemi@kirjamaa.fi, niin tulemme tutuksi.

MITÄ JA MITEN?

Kirjamaa markkinoi mahdollisimman monipuolisesti, älykkäästi ja vastuullisesti asiakaskustantamoidensa kirjoja, kirjailijoita ja osaamista. Olemme seuraavassa purkaneet strategiamme kohta kohdalta. 

Strategia askel askeleelta:   

1. PALVELUN HINTA JA SISÄLTÖ

Kirjamaa tarjoaa keväällää 2024 lähtien jokaiselle kustantamolle yhden uutuusteoksen palvelut ilmaiseksi. Seuraavat teokset saa palveluun  hinnaston mukaisesti. Hintaan kuuluu kirjan markkinointisivu, drm-suojattu a-kappalejakelu sekä Kirjamaan oman toimituksen arvostelu teoksesta. Markkinoimme myös uutuusteoksia uutiskirjeissämme sekä sosiaalisen median kanavissa.

3. NÄKYVYYSLUPAUS
Palveluun tallennettu uutuuskirja pyörii aina karusellissa ja löytyy palvelun etusivulta. Kirjan markkinointisivu avautuu molemmista. Lähetämme kirjan ensiesittelystä aina  myös uutiskirjeen mediarekisterimme jäsenille.

4. KUSTANTAJAN VERKKOKAUPPA
Kirjamaa ei myy kirjoja. Pyydämme siksi jokaista kustantajaa vahvistamaan se verkkokauppa, johon toivoo lukijan siirtyvän kirjaostoksille. Tiedon voi lähettää osoitteeseen toimitus@kirjamaa.fi. Osaamme sen jälkeen hakea kirjan tarkan urlin kyseisestä kaupasta.

Kirjan pääsee ostamaan klikkaamalla sen kansikuvaa etusivulta tai kirjan markkinointisivulta.

5. OMAT ARVOSTELUT JA TOIMITUSPALAVERIT
Kirjamaan omat toimittajat arvostelevat teokset toimituksen työsuunnitelman ja aikataulun mukaan. Arvostelemme kirjoja, jotka ovat palvelussa a-kappalejakelussa. Jokaisesta karusellissa pyörivästä kirjasta ilmestyy arvostelu tai arvio kolmen kuukauden sisällä sen ensiesittelystä Kirjamaassa. Julkaistut arvostelut jaetaan Facebookin kirjallisuusryhmissä. Lähetämme myös kustantajalle linkin aina, kun kirjan arvostelu on ilmestynyt.

6. VIERASKYNÄPALVELU
Kirjamaa on kirjasta kirjoittavien yhteisö, ja tarjoamme siksi alustan myös vieraskynille. Kun mediajäsenellämme on oma media – lehden toimitus tai blogi – hän voi tarjota meille tekemäänsä arviota mistä tahansa uutuuskirjasta.

Kukin vieraskynä voi julkaista palvelussa kaksi kertaa kuukaudessa. Julkaistu artikkeli on klooni alkuperäisestä artikkelista, ja siitä on kuvabanneri hänen omaan mediaansa. Artikkeli saa olla julkaistu omassa mediassa max. viikkoa ennen sen julkaisua Kirjamaassa.

MIKSI?

Kirjamaa on yhteisö. Yhteisönä se saa lähtökohtaisesti enemmän good will -tunteita kuin yksikään kustantamo. Sen strategian perusta on tuodan kirjakerhot 2020 -luvulle.

Kirjamaa pyrkii kaikessa verkottumisessaan win-win -suhteeseen. Termille ei ole vielä oikeaa napakaa suomen kielessä, mutta Kirjamaan visio on, että hyvin suunnitellussa yhteistyössä kaikki voittavat.

Kirjan ja sen lukijan kohtaanto-ongelma on meidän mielestämme ratkaistavissa, ja se ratkaistaan parhaiten, kun ammattilukijoille tuodaan  itse tarina luettavaksi, kokonaisuudessaan, yksinkertaisesti ja miellyttävästi.

Tuo muoto on näköiskirja, jossa kirjan layout on juuri kuten painetussa kirjassa, ja jota voi markkinoida Kirjamaassa heti, kun kirjan painovalmis pdf on valmistunut. JA tuo muoto on äänikirja, joka säästää toimittajan aikaa ja silmiä, viemättä kuitenkaan luettavan kirjan arvoa pois sen loppukäyttäjältä – lukijalta.