Kalvo 1
MIKSI?
Kirjamaa uskoo, että ihminen lukee myös viidenkymmenen vuoden päästä. Vain lukeva ihminen osaa suojella demokratiaa ja kansalaisyhteiskuntaa, tai selvitä omasta arjestaan.
Pelkkä lukeminen ei kuitenkaan riitä. Lukevalla ihmisellä pitää saada päÄttää, mitä lukee, koska muutoin luettava on propagandaa. Kirjamaassa lukija päättää, eivät algoritmit tai markkinat.
KUINKA?
Kirjamaa on hanke kaikille kirjoille. Se on kirjallisuuden tekijöiden ja kokijoiden yhteisö. Yhteisö jakautuu eri käyttäjäsegmentteihin, jotka tekevät palvelua yhdessä, eri käyttäjästatuksilla. ***
MITÄ?
Lukija pääsee lukemaan kirjoista ja jälleen seuraavista kirjoista navigoimalla osaston, kategorian tai asiasanan mukaan. Kirjamaa on 20-luvun kirjakerho.
Kustantaja saa käyttoönsä arvostelukappaleiden jakelupalvelun ja Kirjamaan oman ammattilaisarvion teoksestaan sekä suoran linkin verkkokauppaan, josta kirjan voi ostaa.
Kirjailijana saa käyttöönsä kirjan markkinointikanavan ja suoran linkin verkkokauppaan, josta kirjan voi ostaa. Kirjamaahan voi rakentaa oman Kirja&kirjailija -referenssisivun, ja tarjota kirjaa arvostelijoille.
Toimittajille (verkkolehdet ja some) Kirjamaa on ilmaispalvelu, jossa pääsee lukemaan ja kuuntelemaan uutuuskirjoja. Toimittajat ovat tervetulleita mukaan myös toimitustyöhön Vieraskynänä ja puffaamaan samalla omaa mediaa. ***
Kalvo 2 – TOIMINNAN TASOSTA SOSIAALISEEN MERKITYKSIIN
1. Toiminnan taso
Säästää aikaa – Kirja lähetetään helposti palveluun, kun painovalmis pdf, markkinointiteksti ja visut ovat valmiit.
Yksinkertaistaa – Yksi alusta tarjoaa kanavat niin medianäkyvyydelle, arvostelijoille kuin kaupanteolle.
Säästää rahaa – Ei arvostelukappaleiden lähettämistä postitse.
Pienentää riskiä, organisoi, yhdistää – Kun kirjan aineistot ovat valmiit, niitä käytetään sellaisenaan.
Yhdistää ja liittää – Kirjaa markkinoidaan samankaltaisten tuotteiden joukossa ja yhdenvertaisena ja älykkäillä nostoilla etusivulle.
Vähentää työtä ja sählinkiä – Työskennellään vain valmiin aineiston kanssa, joka kopioidaan selkeille lomakkeille.
Laadunvarmistus – Tuotanto koeponnistaa järjestelmää jatkuvasti, yhteistyössä asiakkaan kanssa.
Variaatiot ja aistit – Asiakas voi päättää, millä kirjatuotteilla (sähköinen kirja, äänikirja) hän on mukana. Hän on tervetullut tekemään palveluun myös sisältöjä.
Tiedotus – Kirjamaa tiedottaa aktiivisesti jäsenistöään ja asiakassegmenttejä niin uutiskirjeillä kuin sosiaalisessa mediassa.
2. Tunteen taso
Vähentää ahdistusta ja palkitsee – Kirja on näyttävästi esillä vertaistensa joukossa. Kaikki voitava on tehty.
Nostalgia, hyvät, koetellut menetelmät ja hyvinvoinnin arvot – Käyttäjä hakee uutta luettavaa asiasanahakujen, ei algoritmien ohjaamana.
Design, pelillisyys, viihdearvo ja houkuttelevuus – Kirjamaa panostaa visuaalisuuteen ja alustan toimivuuteen. Palvelu on aina prosessi, jota uudistetaan säännöllisesti. Käyttöliittymä ymmärretään laajasti.
Avaa ovia – Kirjamasssa jokainen kirjailija ja jokainen kirja on yhtä arvokas ja yhdenvertaisesti esillä.
3. Elämää muuttava taso
Motivoiva – Tieto siitä, että kirja saa ansaitsemansa näkyvyyden järkevällä, ihmisen kokoisella rahapanoksella.
Kuuluminen johonkin ja jatkuvuus – Kirjamaa kytkeytyy historian aikajanalle kirjoittamalla kirjallisuudesta laajemmin, ei vain sen ajankohtaisista kirjoista.
Tarjoaa toivoa ja kanavan toteuttaa itseään – Arvioijan tai arvostelijan kirjoittaessa kirjan tapahtuma vakuuttaa siitä, että kulttuurin tekemisellä on merkitystä.
4. Sosiaalisen vaikutuksen taso
Liittyminen johonkin, joka on enemmän – Kirjat ja lukeminen lisäävät hyvää ja ihmisten keskinäistä ymmärrystä. Kirjan kirjoittaminen ja kustantaminen sekä sen lukeminen on uskoa tähän prosessiin. Samalla sen auttaa kirjailijaa ja kustantajaa.
Kalvo 3
KOHDERYHMÄMATRIISI
Kohderyhmä – Päätavoite – Mittarit – Kohderyhmän erityispiirre – Vetovoimatekijät
Lukijat Kävijät/selaukset suhde vähintään 1/5 WordPress-tilastointi Heterogeeninen, houkutellaan verkosta Uutuus, ajantasaisuus, asiantuntemus
Arvioijat ym Helppo ja kiva käyttää Media-asiakkuuksien määrä, yhteydenotot Heterogeeninen, ammattilaiset ja harrastajat Osallisuuden matala kynnys
Toimitukset Yhteistyö Vieraskynien määrä Tiukka oma prosessi, jossa vähän tilaa uusille innov. Win-win -mahdollisuus, oman median markkinointi
Kustantajat Lisääntyvä kirjakauppa Klikkaukset alustalta kustantajan kauppaan Kriittinen. Tiukat omat prosessit kuten edellä Näkyvyys yhteisössä, joka on kirjan puolella.
Kirjailijat Lisääntyvä kirjakauppa Klikkaukset Kirjamaasta kauppaan Heterogeeninen, herkkä, taiteellisesti orientoitunut, Selkeys, kohtuullinen hinnoittelu
Kalvot 4 ja 5
BRÄNDILUPAUS
”Kirja suoraan arvioijalle ja varma, ammattilaisen kirjoittama arvostelu arvostelu/ arvio”
ALALUPAUS 1
– Kirja pääsee mukaan parhaiden vertaistensa joukkoon, samalla näkyvyydellä
ALALUPAUS 2
– Reilu kilpailu, jossa vain kirjan laatu ratkaisee
kalvot 6
Kirjamaa – ekosysteemi
”Innovaatiot syntyvät ekosysteemeissä – eivät yksittäisissä yrityksissä. Jopa 90% innovaatioista syntyy ekosysteemeissä.”
Ekosysteemin tekijät:
Kustantaja – 130 suomalaista kustantajaa
Kirjailija – kirjoittaja, joka voi ostaa palvelun myös itsenäisesti
Ylläpito – 3 -henkinen palvelun ydin, joka ylläpitää sivuja
Lukijat – Kaiken keskus, metsästää elämyksiä ja tietoa
Media – Toimittajat ja kirjasomettajat, joilla on oma media
Oma toimitus – 3-6 hengen kirjoittava oma toimitus ja avustajakunta
Vieraskynät
Kuka? tekee Mitä? Mihin? (osasto) Kenelle:
Kustantaja
julkaisee Kirjan tiedot Kirjat Lukijat, media
lähettää digit. a-kappaleet a-kappaleet (intra)
Media
jakaa Kirja-artikkeli someen Lukijat
Kirjaiilija
julkaisee Kirjan tiedot Kirja&kirjailija Lukijat, media
julkaisee kirjalijatiedot Kirja&kirjailija Lukijat, media
jakaa Kirja-artikkeli someen Lukijat
linkittää a-kappaleet, omat kirja&kirjailija media
Ylläpito
julkaisee karusellikuva yläbanneriin Kaikki
linkittää kirjan kansikuva Kustantajan kauppa Kustantaja, lukijat
linkittää Kirjailijan esittely Kirjailijan blogi Kirjailija, lukija
tiedottaa Valmiit artikkelit Uutiskirje, some Kustantajat, media
Oma toimitus
arvostelee digit. a-kappaleet/ A-kappaleet Osastoon Arviot lukijat
jakaa Valmis arvostelu some lukijat
Vieraskynä
arvostelee digit. A-kappaleet/ muut a-kappaleet Osastoon arviot lukijat
jakaa Valmis arvostelu some lukijat
HISSIPUHE
Kesäkuun alun Jukolan viestissä 1300 joukkuetta asettui samalle lähtöviivalle Kauhavan lentokentällä. Jokaiselle oli annettu sama mahdollisuus voittaa kilpailu. – Miten tämä tehtiin? Pitää olla riittävän iso lentokenttä.
Suomessa julkaistaan joka syksy 1300 kirjaa, keväällä saman verran. Kirjamaa antaa näille kirjoille saman mahdollisuuden pärjätä ja voittaa kuin Jukolan järjestäjät. – Miten tämä tehdään? Pitää olla riittävän iso webalusta.
Oletko lukija ja haluat säilyttää suomalaisten lukutaidon ja haluat päättää itse, mitä luet? – Tutustu https://kirjamaa.fi
Oletko toimittaja tai kirjasomettaja. Tilaa tunnukset samasta osoitteesta, niin saat päättää itse, mistä kirjoitat.
Jos olet nopea, voit olla ensimmäinen.